НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
КУРСУ ЗА ВИБОРОМ ДЛЯ 1-2 КЛАСІВ
ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
«УРОКИ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ. ШКОЛА ДРУЗІВ ПЛАНЕТИ»
Автори: Пометун О.І., д.пед.н., професор, зав. лабораторії суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України;
Цимбалару А.Д. к.пед.н., ст.наук.сп. лабораторії початкової освіти Інституту педагогіки НАПН України.
Онопрієнко О.В., к.пед.н., зав. лабораторії початкової освіти Інституту педагогіки НАПН України;
Андрусенко І. В., наук.сп. лабораторії початкової освіти Інституту педагогіки НАПН України.
Пояснювальна записка
Завданнями Національної доктрини розвитку освіти у ХХІ столітті, Концепції екологічної освіти України передбачено формування екологічно доцільної поведінки школярів. Одним із шляхів реалізації цих завдань є включення у систему початкової освіти курсу за вибором «Уроки для сталого розвитку. Школа друзів планети».
Основна ідея курсу полягає у реалізації основних принципів сталого розвитку – забезпечення діалектичного взаємозв’язку між цінностями і поведінкою особистості; активності суб’єкта і поліпотребнісної мотивації до діяльності у відповідному напрямі під час навчально-виховного процесу; доступності завдань, що їх ставлять перед учнями; єдності змісту із повсякденним життям дітей. Він передбачає досягнення у звичках, поведінці та стилі повсякденного життя учнів змін, спрямованих на раціональне ставлення до використання ресурсів планети і їх свідоме заощадження. Курс спрямований на формування в учнів екологічно активної позиції, прагнення діяти для збереження довкілля і досягнення стабільного розвитку суспільства, позитивного сприйняття майбутнього. Він є складником наскрізної системи шкільних предметів під назвою «Уроки для сталого розвитку», що запроваджуються у загальноосвітніх навчальних закладах першого і другого ступенів.
Зміст і методику курсу розроблено у рамках міжнародного проекту «Освіта для сталого розвитку в дії» української організації «Вчителі за демократію та партнерство» і шведської організації «Глобальний план дій» у партнерстві з Інститутом педагогіки НАПН України. Його методологічні засади ґрунтуються на поєднанні діяльнісного, особистісно орієнтованого підходів та ідей педагогіки «емпауермент», а саме:
зміст навчання розроблено відповідно до актуальних і доступних для розуміння школярів початкової школи проблем ресурсозбереження і стабільної життєдіяльності;
навчально-пізнавальний процес побудовано на засадах полісуб’єктної взаємодії та постійного зворотного зв’язку;
найважливішими складниками навчання є самостимулювання і мотивування учнів до висування ними особистісно і суспільно значущих цілей власної діяльності та їх реалізації, надання учням свободи вибору форм і способів цієї діяльності;
навчально-пізнавальну діяльність учнів зосереджено на особистому ставленні і рішеннях учня щодо власного стилю життя і поведінки, які змінюються у контексті планетарних потреб людства;
у побудові курсу передбачено системність та циклічну повторюваність у реалізації змісту, як у межах кожної теми, так і програми в цілому;
як на уроках, так і у позаурочний час передбачається системна організація активної пошуково-дослідницької діяльності школярів;
характерною особливістю змісту є міждісциплінарність, пов’язана із глобальністю і всебічністю сталого розвитку як явища.
Мета курсу – полягає у формуванні в учнів сталих, екологічно врівноважених звичок і способу повсякденного життя.
Мета досягається шляхом реалізації завдань:
засвоєння учнями знань про сталий розвиток та шляхи його досягнення для свідомого вибору способу власного життя;
усвідомлення учнями необхідності збереження глобальної рівноваги та причетності кожного до проблем навколишнього середовища та життя суспільства;
організація дій учнів і вироблення моделей поведінки, що відповідають потребам сталого розвитку;
формування у них ставлення до проблем сталого розвитку як особистісно важливих, пов’язаних із власною системою цінностей, а також бажання діяти у цьому напрямі.
Відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти реалізація завдань курсу забезпечує формування в молодших школярів ключових і предметних компетентностей. Зокрема таких ключових:
уміння вчитися – здатність міркувати, порівнювати, узагальнювати, спостерігати, самостійно шукати інформацію з різних джерел, проводити нескладні самостійні дослідження щодо використання ресурсів та їх збереження у школі, сім’ї, набувати індивідуальний досвід самоорганізації, навчальної рефлексії;
загальнокультурної – здатність застосовувати методи самовиховання, зорієнтовані на систему індивідуальних і загальнолюдських цінностей, для розроблення і реалізації моделей екологічно доцільної та ресурсозберігаючої поведінки;
громадянської – здатність критично мислити, брати участь в обговоренні, аргументувати думку, приймати рішення та виявляти громадянську позицію у ситуаціях, пов’язаних із питаннями сталого розвитку, використовувати моделі поведінки, які задовольняють спільні інтереси особистості та громади;
здоров’язбережувальної – здатність застосовувати знання і уміння, спрямовані на збереження фізичного, соціального, психічного і духовного здоров’я – свого та довколишніх;
інформаційно-комунікативної – здатність до здобуття нової інформації, готовність до застосування інформаційно-комунікативних технологій; уміння здійснювати комунікацію у групі та колективі;
соціальної – здатність активно слухати інших, ефективно спілкуватись і співпрацювати, зокрема в малій групі, відповідати за результати спільної діяльності;
Серед предметних компетентностей, які формуються у процесі вивчення курсу, основоположними є природознавча та суспільствознавча, що виявляються у здатності учнів розв’язувати доступні особистісно і соціально значущі практичні проблеми, пов’язані з екологічними об’єктами довкілля та суспільного життя.
Курс «Уроки для сталого розвитку. Школа друзів планети» призначений для реалізації варіативної складової навчального плану. Його зміст структурований за такими тематичними блоками.
1 клас
1. Як долучитись до кола друзів планети (Ласкаво просимо до школи друзів планети. Дію я, і дієш ти, – добру справу роблять всі.).
2. Дружити – щасливо жити.
3. Здоров’я – найцінніший скарб.
4. Дбайливий господар – заможний дім.
5. Новий стиль мого життя (Мої плани та обіцянки. Свято «День останнього дзвоника у школі друзів планети»).
2 клас
1. Стану планеті справжнім другом (Школа друзів планети знову відчиняє двері. Діючи спільно, діючи разом – добро на планеті примножим відразу.).
2. Вода – життєдайна сила.
3. Рослини – діти природи.
4. Енергія – дорогий подарунок.
5. Новий стиль мого життя (Мої плани та обіцянки. Свято «Посвята у друзі планети Земля»).
Елементи змісту курсу можна використовувати під час вивчення предметів інваріантної частини навчального плану – «Природознавство», «Основи здоров’я», «Трудове навчання», «Математика» та ін.
Заняття з курсу доцільно проводити раз на два тижні протягом всього навчального року.
Курс «Уроки для сталого розвитку. Школа друзів планети» має усталену структуру, що повторюється в обох класах: вступна частина (2 уроки); тематичні блоки (по 4 уроки-зустрічі у кожному); заключна частина (урок і свято).
Курс починається двома вступними темами, що опановують на двох уроках, на яких учні ознайомлюються із його метою і завданнями, основними поняттями та способами роботи; отримують перші навички роботи (у першому класі самостійно, у другому – в малих групах) та проведення досліджень власних звичок і способу життя.
Кожний з тематичних блоків курсу реалізовується на чотирьох уроках-зустрічах, що мають свої особливості.
Перша зустріч – мотиваційно-організаційна. Її завдання – введення учнів в тему, формування у них стійкої мотивації для її вивчення. Для цього використовують різні способи і прийоми мотивування, насамперед якісний аудит – спеціальну форму навчального дослідження учнів.
Друга зустріч – практична. На цьому уроці учні ознайомлюються зі шляхами розв’язання поставленої на першому уроці проблеми, обирають дії щодо власного способу життя, які реалізуються у позаурочний час.
Третя зустріч – також практична і проходить у формі практикумів, зустрічей з фахівцями або екскурсій. У процесі ознайомлення із станом проблеми, у тому числі безпосередньо у довкіллі, учні роблять висновки щодо правильності обраних дій, збагачують чуттєве й логічне пізнання дійсності та власний соціальний досвід.
Четверта зустріч – підсумкова за темою. Відбувається у формі підсумкової рефлексії учнів та навчального міні-проекту. Учні об’єднуються у малі групи для виготовлення творчого продукту, з метою ознайомлення інших школярів, батьків з результатами діяльності, популяризації екологічно свідомих звичок і стилю життя.
Вивчення курсу завершує заключна тема «Новий стиль мого життя», у межах якої проводиться узагальнюючий урок «Мої плани та обіцянки» і свято (у 1 класі – «День останнього дзвоника у школі друзів планети»; у 2 класі – «Посвята у друзі планети Земля»), під час яких учні узагальнюють набутий досвід діяльності у грі, складають обіцянки, демонструють батькам, учням інших класів та представникам громади свої досягнення.
Курс «Уроки для сталого розвитку. Школа друзів планети» передбачає системне використання таких інтерактивних методів навчання, як робота учнів у малих групах – парах і трійках, уявний мікрофон, обговорення, мозковий штурм та ін. Основними формами організації навчання є урок, майстер-клас, екскурсія, практична класна і позакласна робота, навчальний міні-проект.
Програмою курсу не передбачено бальне оцінювання навчальних досягнень учнів. Критеріями для словесного оцінювання вчителем є вимоги до навчальних досягнень учнів, подані у правій колонці таблиці. Оцінювання здійснюється також за допомогою оцінних суджень самих учнів відповідно до змін у результатах аудитів використання природних ресурсів, повсякденних звичок щодо збереження здоров’я і спілкування з оточуючими.
1 клас
17 годин (0,5 годин на тиждень)
Зміст навчального матеріалу | Вимоги до навчальних досягнень учнів |
Тема 1. ЯК ДОЛУЧИТИСЬ ДО КОЛА ДРУЗІВ ПЛАНЕТИ (2 год.) | |
Ласкаво просимо до школи друзів планети (1 год.) | |
Завдання і структура курсу для 1 класу. Екологічні проблеми планети, фактори впливу на екологічний стан навколишнього середовища. Взаємозв’язки у довкіллі. Можливі дії щодо зменшення негативного впливу людини на довкілля | Учень (учениця): розповідаєпро основні екологічні проблеми планети і причини їх виникнення; пояснює цінність природи для життя людини; визначає фактори впливу людей на екологічний стан довкілля; встановлює взаємозв’язки між способом життєдіяльності людини і станом навколишнього середовища; висловлює власну позиціющодо забруднення довкілля і своєї участі у справі збереження навколишнього середовища |
Дію я, і дієш ти, – добру справу роблять всі (1 год.) | |
Організація і планування власної роботи. Проведення аудитів | Учень (учениця): розповідає про мету власної діяльності; пояснює правила організації власної роботи; співвідносить бажані результати зі своїми можливостями; планує власну діяльність; досліджує власні звички, стиль життя; оцінює результати своєї роботи |
Тема 2. ДРУЖИТИ – ЩАСЛИВО ЖИТИ (4 год.) | |
Визначаємо важливість налагодження добрих стосунків між дітьми, не зважаючи на їхню зовнішність, стан здоров’я тощо. Аналіз життєвих ситуацій, пов’язаних із стосунками між дітьми. Якісний аудит. Дії щодо налагодження добрих стосунків з оточуючими: називай за ім’ям; чарівні слова; давай ділитися; граємо чесно. Практикум з налагодження дружніх стосунків з однокласниками. Міні-проект «Я, ти, він, вона – разом дружна ми сім’я». Планування подальших дій і змін індивідуальної поведінки щодо налагодження стосунків з оточуючими | Учень (учениця): розповідає про важливість налагодження добрих стосунків між дітьми; пояснює необхідність дружнього ставлення до оточуючих; досліджує власні звички, стиль життя щодо налагодження своїх стосунків з однокласниками; визначає доступні шляхи налагодження добрих стосунків між дітьми; визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо налагодження добрих стосунків між дітьми; досліджує причини та наслідки покращення (погіршення) взаємин між дітьми; бере участь у міні-проекті щодо залучення інших до справи налагодження добрих стосунків у класному колективі; презентує результати діяльності |
Тема 3. ЗДОРОВ’Я – НАЙЦІННІШИЙ СКАРБ (4 год.) | |
Визначаємо важливість дбайливого ставлення до здоров’я як власного, так і оточуючих. Аналіз життєвих ситуацій, щодо збереження і зміцнення дітьми свого здоров’я, формування здорового способу життя. Якісний аудит. Дії щодо збереження і зміцнення здоров’я: фізкультхвилинка для відпочинку; гімнастика для очей; корисний бутерброд; вживаю корисні напої. Зустріч із фахівцями зі збереження і зміцнення здоров’я (медичною сестрою школи, психологом, учителем фізкультури, працівниками шкільної їдальні та ін.). Міні-проект «Здоров’я у порядку – спасибі зарядці». Планування подальших дій і змін індивідуальної поведінки щодо збереження і зміцнення здоров’я | Учень (учениця): розповідає про важливість дбайливого ставлення до здоров’я як власного, так і оточуючих; пояснює необхідність збереження і зміцнення свого здоров’я; досліджує власні звички, стиль життя щодо вироблення здорового способу життя; визначає доступні шляхи збереження і зміцнення свого здоров’я; визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо збереження і зміцнення свого здоров’я; досліджує причини та наслідки покращення (погіршення) стану здоров’я дитини; бере участь у міні-проекті щодо залучення інших до справи збереження і зміцнення власного здоров’я; презентує результати діяльності |
Тема 4. ДБАЙЛИВИЙ ГОСПОДАР – ЗАМОЖНИЙ ДІМ (4 год.) | |
Визначаємо важливість дбайливого господарювання. Аналіз життєвих ситуацій, щодо ощадливого господарювання. Якісний аудити. Дії щодо дбайливого господарювання: дописую зошити до кінця; повторне використання паперу; закладка для підручників; корисне з некорисного. Майстер-клас з виготовлення корисних речей, які зазвичай викидають. Міні-проект «Школа мій дім – я господар у нім». Планування подальших дій і змін індивідуальної поведінки щодо використання та економії ресурсів | Учень (учениця): розповідає про проблеми накопичення непотрібних речей і неможливості придбання потрібних чи бажаних; пояснює причини і наслідки недбайливого ставлення до своїх речей; досліджує власні звички та стиль життя щодо дбайливого господарювання; визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо скорочення кількості «зайвих» речей й їх вторинного використання; бере участь у міні-проекті щодо залучення інших до справи скорочення кількості непотрібних речей і презентує її результати |
Тема 5. НОВИЙ СТИЛЬ МОГО ЖИТТЯ (2 год.) | |
Мої плани та обіцянки. (1 год.) Свято «День останнього дзвоника у школі друзів планети» (1 год.) | |
Власний внесок у корисні для себе й планети справи. Встановлення бажаних змін у власному стилі життя та однокласників. Самооцінювання діяльності і перспективне планування подальших дій. Узагальнення набутого досвіду. Презентація досягнень | Учень (учениця): розповідає проважливість активних дій, що сприяють покращенню якості як власного життя, так і життя планети; пояснює власний вибір корисних для себе й планети дій; визначає бажані зміни у побутових звичках; оцінює власний внесок у корисні для себе й планети справи; висловлює власну позицію щодо дбайливого ставлення до планети і себе як її мешканця |
Резерв – 1 год. |
2 клас
17 годин (0,5 годин на тиждень)
Зміст навчального матеріалу | Вимоги до навчальних досягнень учнів |
Тема 1. СТАНУ ПЛАНЕТІ СПРАВЖНІМ ДРУГОМ (2 год.) | |
Школа друзів планети знову відчиняє двері (1 год.) | |
Завдання і структура курсу для 2 класу. Природні багатства Землі, які використовуються людством. Взаємозв’язки у довкіллі. Можливі дії щодо зменшення негативного впливу людини на довкілля | Учень (учениця): розповідаєпро ресурси планети; пояснює цінність ресурсів планети для життя людини; встановлює взаємозв’язки між способом життєдіяльності людини і станом навколишнього середовища; висловлює власну позиціющодо відповідальності кожної людини за надмірне використання природних ресурсів та своєї участі у справі ресурсозбереження |
Діючи спільно, діючи разом – добро на планеті примножим відразу (1 год.) | |
Правила роботи в малій групі. Обов’язки членів малої групи. Планування роботи малої групи. Проведення аудитів | Учень (учениця): пояснює правила роботи у малій групі; висловлює власне ставленнядо роботи в малій групі та взаємодії з іншими її членами; планує власну діяльність у малій групі відповідно до своїх можливостей; дотримується правил роботи у малій групі; досліджує власні звички, стиль життя |
Тема 2. ВОДА – ЖИТТЕДАЙНА СИЛА (4 год.) | |
Визначаємо важливість зменшення витрат води. Аналіз життєвих ситуацій, щодо ощадливих витрат води і збереження її від забруднення. Якісний аудит. Дії щодо скорочення витрат і запобігання забрудненню води: закриваю кран міцно; витрачаю рівно стільки, скільки треба; повторне використання води; користуюсь господарчим милом. Екскурсія «Як використовується вода у школі» (вивчення стану користування і збереження води у школі). Міні-проект «Акція: Чиста криничка – смачна водичка». Планування подальших дій і змін індивідуальної поведінки економії води і збереження її від забруднення | Учень (учениця): розповідає про цінність води; досліджує власні звички, стиль життя щодо користування водою; визначає прийнятні дії щодо скорочення витрат води, зменшення її забруднення; визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо ощадливого споживання води і збереження її від забруднення; здійснює спостереження та фіксує йогорезультати різними способами; бере участь у міні-проекті для втілення у життя і поширення ідеї дбайливого ставлення до водних ресурсів школярів і членів родини, презентує результати проекту |
Тема 3. ЕНЕРГІЯ – ДОРОГИЙ ПОДАРУНОК (4 год.) | |
Визначаємо важливість зменшення витрат електроенергії. Аналіз життєвих ситуацій, щодо збереження енергії. Якісний аудит. Дії щодо скорочення споживання енергії: вимикаю за собою світло; ходжу пішки; книжка замість телевізора; лягаю спати з настанням сутінок. Екскурсія «Як дбають про збереження енергії у школі». Міні-проект «Акція: Зачиню ретельно двері – буде тепло у оселі». Планування подальших дій і змін індивідуальної поведінки щодо використання та економії енергетичних ресурсів. | Учень (учениця): пояснює важливість збереження електричної енергії у життєдіяльності людства; досліджує власні звички, стиль життя щодо користування електричними приладами; визначає доступні шляхи скорочення витрат електроенергії; визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо скорочення витрат енергії; спостерігає завикористанням енергії у школі та фіксуєрезультати спостережень; бере участь у міні-проекті щодо втілення у життя ідеї збереження енергоресурсів у школі і залучення інших школярів до справи раціонального використання енергії, презентує його результати |
Тема 4. РОСЛИНИ – ДІТИ ПРИРОДИ (4 год.) | |
Визначаємо важливість дбайливого ставлення людей до рослин. Аналіз життєвих ситуацій піклування про рослини і збільшення кількості зелених насаджень. Якісний аудит. Дії щодо піклування про рослини: моя квітка; вирощую колосок; жива штора; піклуюсь про рослину. Екскурсія «Як дбають про рослини у школі» (вивчення стану зелених насаджень у приміщенні школи і на її подвір’ї). Міні-проект «Акція: Посаджу у школі квіти – хай вона живе і квітне». Планування подальших дій щодо збереження і примноження рослин у школі і вдома | Учень (учениця): розповідає про значення рослин у житті людини; досліджує власні звички і ставлення до рослин; визначає доступні шляхи збільшення кількості зелених насаджень; визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо збереження і примноження рослин у своєму житті; здійснює спостереження за рослинами у школі та фіксує йогорезультати; бере участь у міні-проекті для втілення у життя ідеї примноження рослин і популяризації ідеї дбайливого ставлення до рослин серед школярів і членів родини, презентує результати діяльності |
Тема 5. НОВИЙ СТИЛЬ МОГО ЖИТТЯ (2 год.) | |
Мої плани та обіцянки Свято «Посвята у друзі планети Земля» | |
Індивідуальний внесок у справу збереження ресурсів планети. Визначення бажаних змін у власному способі життя та житті оточуючих. Узагальнення набутого досвіду і побажання щодо свого майбутнього. Презентація досягнень. | Учень (учениця): розповідає проважливість вироблення прийнятного для себе і планети способу життя; пояснює свій вибір поведінки і стилю життя; визначає бажані зміни у побутових звичках; оцінює власний внесок у корисні для себе й планети справи; висловлює власну позицію щодо дбайливого ставлення до ресурсів планети |
Резерв – 1 год. |
Вивчення курсу здійснюється за навчальним посібником для учнів 1-2 класів «Уроки для сталого розвитку: Школа друзів планети» (авт. ПометунО.І., ЦимбаларуА.Д., ОнопрієнкоО.В., АндрусенкоІ.В.).
Коментарi